3e adviesbedrijf - Reisverslag uit Ban Chat Pa Wai, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu 3e adviesbedrijf - Reisverslag uit Ban Chat Pa Wai, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

3e adviesbedrijf

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Maart 2013 | Thailand, Ban Chat Pa Wai

Ons derde adviesbedrijf is van een vleesveehouder, die een jaar geleden is overgeschakeld naar melkvee. Gezien dit feit doet hij het hartstikke goed. De koeien zien er goed uit evenals het jongvee. Hij is zeer geïnteresseerd in de roodbonte koeien op mijn foto's van thuis en wil deze het liefst zelf ook gaan fokken.
Er worden nu ca. 9 vaarzen gemolken, de bedoeling is om dit aantal uit te breiden.
Het rantsoen van de koeien bestaat uit krachtvoer (samenstelling hiervan niet bekend), bierbostel, vers gehakselde maïs (met nog ca. 1/3 van de kolven), ananasschil met wat cassave. Het blijft voor ons lastig om hierin goed te kunnen adviseren, omdat niets van de samenstelling van de verschillende componenten bekend is.
Het melken gaat goed, wel zijn hiervoor nog wat verbeterpunten, met name ten aanzien van instellingen van de melkmachine.
Ook hier valt ons weer op hoe ontzettend leergierig deze boer is. Verder worden we weer enorm verwend met allerlei lekkernijen, zelfgeteelde papaya ( je hoeft maar te zeggen dat je het lekker vindt en het volgende bord staat al weer voor je neus). Deze enorme vriendelijkheid en gastvrijheid zullen me altijd bijblijven. Ik stel me wel eens voor hoe ik het zelf zou vinden als 2 boeren, uit een land waarvan ik amper weet waar het ligt, op ons bedrijf thuis zouden komen. En dan de hele dag vertellen wat ik allemaal anders moet doen. Wat een bewonderenswaardige leergierigheid en openheid. Daar kan ik dan zelf ook weer heel veel van leren. Uiteraard proberen we ook veel complimenten te geven over wat wel goed gaat, maar het zit toch een beetje in onze aard om te zoeken naar verbeteringen.
Het is inmiddels wel bloedheet hier, rond de 42 graden op het heetst van de dag. Of je het nu wilt of niet, het betekent toch dat je tijdens deze periode wat rustiger aan moet doen.

Dag 2 komen zo'n 25 boeren uit de buurt naar de training. Ook de eigenaren van het eerste en tweede bedrijf waar we zijn geweest zitten hierbij, evenals enkele boeren die we al voor de derde keer zien. In ieder geval een goed teken dat ze het nog steeds interessant vinden!
Als onderwerpen voor de training hebben we hier voor melkwinning en voeding gekozen. Wim en ik hebben de groep in tweeën gesplitst en allebei beide onderwerpen doorgenomen met onze eigen groep.
Naast de 25 boeren zijn ook aanwezig zo'n 30 journalisten, een heleboel mensen van FrieslandCampina Thailand en een bekende Thaise actrice inclusief haar " volgelingen" of entourage of hoe je het ook wilt noemen. De grote persdag! De actrice was uitgenodigd om nog een beetje extra media-aandacht te genereren, aardig gelukt ;-)
Hoe ik erbij kwam weet ik niet, maar ik moest denken aan de tekst van een liedje van Britney Spears: "all eyes on me in the center of the ring, just like a circus." Aan alle kanten camera lenzen, iedere beweging werd vastgelegd. Niet mijn ding in ieder geval, ik heb veel medelijden met BN-ers die dit dag in dag uit meemaken. Ik had veel bewondering voor Wim zijn onverstoorbaarheid! Voor ons stonden de boeren in ieder geval voorop, dus daar hebben we ons volledig op geconcentreerd, het pers-circus toch maar zo veel mogelijk proberen te negeren.

Bij de evaluatie hebben we de boeren die de training hebben bijgewoond gevraagd wat ze van die dag meenemen naar hun eigen bedrijf en daar kwamen in ieder geval weer heel positieve reacties op, met name het voedingsdeel. En daar doen we het voor!
Samen met de eigenaar van het bedrijf de farm compass ingevuld en ook hij kwam zelf met een aantal goede punten die hij op zijn bedrijf ging aanpassen naar aanleiding van ons bezoek.
Nu weer op naar het volgende bedrijf, gelukkig weer zonder "circus".

P.s. Aan de lezers, bedankt voor al jullie lieve reacties, super leuk om te lezen!

  • 28 Maart 2013 - 16:30

    Wim:

    reactie van een deur verder leuk verslag karin

  • 28 Maart 2013 - 17:19

    Daisha:

    Super leuk wat je schrijft, echt heel bijzonder! Elke dag kijk ik er met verlangen naar uit. Hartelijk bedankt! Fijne tijd en lekker afkoelen in het zwembad, als je daar tenminste tijd voor hebt. Hartegroet, Daisha

  • 28 Maart 2013 - 18:39

    Floortje:

    Superverhaal weer Karin, dat smaakt naar meer. Weet je al wat meer over die koe?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 15 Maart 2013
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 45018

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 16 Maart 2015

Thailand Farmer2farmer

13 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesie

17 Maart 2013 - 07 April 2013

Thailand

Landen bezocht: