Thailand - Reisverslag uit Olst, Nederland van Karin Toorn - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Olst, Nederland van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

16 Maart 2013 | Nederland, Olst

Soms besef je je wat een mooi en rijk leven wij leiden hier in Nederland. Voor mij kwam dit besef heel sterk, toen ik op vakantie was in Kenia en Tanzania. Wat een andere wereld is er buiten onze eigen vertrouwde boerderij! Uiteraard heb ik die wereld wel enigszins van achter een agrarische bril bekeken, die interesse blijft, waar ter wereld dan ook. Destijds viel me al op door met verschillende boeren te praten, hoe ver wij in NL zijn qua kennis en ontwikkeling, maar ook hoe de boeren uit Kenia en Tanzania tegen de NL landbouw opkeken. Toen heb ik al gedacht, wat zou het mooi zijn om wat van onze kennis te kunnen delen.....

En die kans kwam! FrieslandCampina, waaraan wij thuis de melk leveren, zocht voor haar Dairy Development Programma Nederlandse melkveehouders. Met dit programma willen zij de melkveehouderij in Azië en Afrika verder ontwikkelen. Dit zijn voor FrieslandCampina groeimarkten, maar het is natuurlijk super dat er op deze manier iets terug gedaan wordt voor de plaatselijke bevolking. En wat een goed initiatief om hier leden melkveehouders bij te betrekken! (Voor de niet-agrariërs die dit lezen: FrieslandCampina is een coöperatie. Als melkveehouders zijn wij eigenaar van de onderneming.) In totaal werden 15 melkveehouders gezocht, om in groepen van 3 of 4 naar Vietnam, Maleisië, Indonesië en Thailand te gaan. De uitzending wordt verzorgt door Agriterra. ( Nederlandse organisatie voor internationale agrarische samenwerking van boer-tot-boer).Er is een selectieprocedure geweest en wat was ik blij dat ik bij de 15 zat! De bedoeling is dat we in bovengenoemde landen onze collega-melkveehouders helpen om hun bedrijf verder te professionaliseren, op onderwerpen zoals melkhygiene, klauwverzorging (pedicure voor koeien), kalveropfok, voeding, huisvesting, etc.
Samen met Wim van den Hengel uit Emmeloord, Herman Bakhuis uit Daarle en Evert Jan Wijers uit Voorst mag ik 3 weken naar Thailand. En we mogen direct als eerste weg, van 17 mrt t/m 7 april. Omdat we de eerste missie zijn en zodoende als "proefkonijnen" dienen gaan met ons ook 2 trainers mee, om te evalueren hoe het gaat; Frans Ettema en Catharinus Wierda.

Met de groep van 15 hebben we inmiddels ook training gehad, om ons alvast wat voor te bereiden op de missie. De training richtte zich op melkveehouderij in de tropen, maar ook op de cultuur van de landen waar we heen gaan. Beide onderwerpen waren super interessant en leerzaam. Ook het culturele aspect; als Nederlanders zijn wij toch ontzettend direct en gewend om meteen te zeggen waar het op staat. Daar hoef je in Azie niet mee aan te komen, toch eerst uitgebreid de tijd nemen om kennis te maken en ook daarna voorzichtig zijn met op en aanmerkingen.

We hebben van FrieslandCampina Thailand alvast wat info ontvangen over de melkveehouderij in Thailand. Gemiddeld zijn er 11 koeien per bedrijf en de koeien geven gemiddeld 11 liter.(in Nederland gemiddeld 80 koeien per bedrijf, 28 l per koe). De melkprijs ligt in Thailand wel wat hoger dan hier. De melkkwaliteit is niet te vergelijken, dat hebben we in Nederland super voor elkaar, mede dankzij de goede koelketen. In Thailand is op de meeste bedrijven geen koeling aanwezig, waarbij komt dat het er gemiddeld rond de 30 graden is. Hier ligt dus een mooie uitdaging voor ons! De bedrijven verbouwen zelf weinig ruwvoer en kopen veel krachtvoer aan. We hebben al wat foto's ontvangen van de bedrijven waar wij heen gaan, deze variëren van kleine bedrijven tot zelfs een bedrijf met zo'n 100 melkkoeien!

Ik verwacht dat het best een uitdaging zal zijn om goed te adviseren, het zijn totaal andere omstandigheden dan hier, ander klimaat, andere cultuur, andere voedergewassen. Maar een koe is een koe en met deze basiskennis heb ik er veel vertrouwen in dat we een heel eind zullen komen. Wel ben ik nog erg benieuwd hoe de Thaise boeren tegenover een vrouw staan. Naar wat ik begrepen heb, hebben vrouwen in Thailand een wat mindere positie. Maar het zijn wel de vrouwen die veel van het melken en overige werkzaamheden op de boerderijen uitvoeren. Ik hoop dus echt dat we ook vrouwen bij de trainingen kunnen betrekken.

Morgen is het zo ver en ik heb er heel veel zin in! Om 17.25 vertrekken we, waarna we maandag om 10 plaatselijke tijd aankomen. ( het is ca. 10u vliegen en 6 uur later (tijdsverschil) in Thailand. Ik hoop echt dat we wat kunnen beteken en een verschil kunnen maken, ik ga er in ieder geval mijn uiterste best voor doen!

Nu nog even verder met spullen inpakken en vanavond nog even lekker Hollandse zuurkoolstampot eten!

  • 16 Maart 2013 - 18:29

    Ingrid:

    Ik ga je zeker volgen Karin, wat je schrijft herken ik veel, iedere dag melk naar de cooperatie brengen in melkbussen.. Heel veel succes in Thailand!!

  • 16 Maart 2013 - 21:14

    Johan Schonewille:

    Dag Karin,

    Super zo'n 'aanbieding'....Klinkt allemaal goed, ik hoop dat je het onwijs naar de zin zal hebben. Ik wens je heel veel plezier! In een land, ver van jou, ver van huis en haard!

  • 17 Maart 2013 - 11:16

    Peggy:

    Heel veel plezier, met jou kennis en ervaring ga je ze daar zo wie zo helpen. Al is het er maar 1!
    Grz

  • 17 Maart 2013 - 14:15

    Sjaak:

    Mooi dat ik via twitter bij deze blog kom. Ik ga je ook volgen. Ik had zelf graag mee gedaan met het project maar eerst nog wat andere prioriteiten. Veel plezier en succes in Thailand!!

  • 17 Maart 2013 - 14:16

    Simon Ruiter:

    Karin,
    Mooi verhaal. Veel succes in Thailand.

    Groet Simon Ruiter

  • 17 Maart 2013 - 15:04

    Bernadien Bakhuis:

    Ik heb Herman net afgezet in Apeldoorn waar hij verder reist met de trein richting schiphol.
    Een hele goede reis samen toegewenst en veel succes, we hopen dat het een onvergetelijke ervaring mag worden maar dat zeker gaan lukken!.
    groet van ons allen uit Daarle.

  • 17 Maart 2013 - 21:48

    Klazien Broeks:

    Goede reis Karin, Herman en de andere collega's.

  • 18 Maart 2013 - 14:32

    Egbert Fokkema:

    Sawasdeecap Karin! Terwijl je deze reactie leest ben je vast al eengekomen! Thailand was een van mijn thuislanden in de tijd dat ik nog voor ZOA Vluchtelingenzorg werkte. We hebben er minstens 15 jaar een kantoor gehad en kwamen altijd langs als we op werkbezoek waren in Azie.. In Bangkok, in het Noorden Chiang Mai/Chiang Rai, aan de Burmese grens (Mae Sot) maar ook aan de grens met Cambodja. Ik heb me er altijd thuis gevoeld en waardeerde de cultuur. Wat een kans! Waar zitten jullie? Heb je, om even te acclimatiseren al een tochtje gemaakt met een longtailboot in de klong van Bangkok en de tempels bezocht? Graag hoor ik van je en ik ben ontzettend benieuwd naar je updates en reisverslag!
    Hartelijke groeten, Egbert Fokkema (en Tine natuurlijk) egbertfokkema@kuiperserf.nl. Neem eens contact op als je weer thuis bent!! Veel succes!

  • 19 Maart 2013 - 23:05

    Arie:

    Hallo info melk gasten van Thailand veel succes en plezier daar Groet Arie & Vronie

  • 04 Februari 2015 - 14:25

    Michel:

    Hallo Karin,

    Ik ben nu in Laos en was hiervoor een paar weken in Thailand.
    Wat mij opvalt is dat melk hier en erg luxe voedingsmiddel is.

    Ik heb streken gezien waar melkvee goed te houden is.
    Volgens mij zijn er in Thailand wel mogelijkheden.

    Hoe is het jou vergaan In Thailand?

    Groet Michel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 15 Maart 2013
Verslag gelezen: 1429
Totaal aantal bezoekers 45004

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 16 Maart 2015

Thailand Farmer2farmer

13 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Indonesie

17 Maart 2013 - 07 April 2013

Thailand

Landen bezocht: