Goed aangekomen! - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu Goed aangekomen! - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

Goed aangekomen!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 Maart 2015 | Thailand, Pak Chong

We zijn goed aangekomen op de plek van bestemming, waar we de komende 2 weken zullen verblijven.
Het was een warm weerzien met 3 teamleden van het DDP team van Thailand op vliegveld Bangkok. (Het Dairy Development Project team is het lokale buitendienst team van FrieslandCampina Thailand; Foremost, de melkveehouderij adviseurs).

In de auto blijkt al snel dat ze roerige tijden hebben meegemaakt. De rellen in Bangkok vorig jaar hebben de fabriek van FC flink getroffen. Er is zelf geschoten en gevochten op het fabrieksterrein en de productie heeft enkele dagen stilgelegen. Wel heel bijzonder dat de melkaanvoer ondanks alle gevechten gewoon door kon gaan. Zowel de demonstranten als politie lieten de melktrucks gewoon doorgaan. Op onze vraag waarom werd geantwoord alsof het de meest logische zaak van de wereld was: omdat er voedsel vervoert werd. En voedsel is van belang voor de hele bevolking. Tsja, de waardering van voedsel zit wel goed, nu de waardering voor elkaar nog. Er is overigens niemand van FC getroffen.

Ook qua melkaanvoer een lastige tijd voor Foremost. De vleesprijzen zijn hoog, waardoor het voor veel boeren interessanter is om de koe te slachten dan te melken. En dat, terwijl de melkprijs toch ook steeds hoger wordt. Deze wordt vanuit de overheid gereguleerd.
Bij het tankstation zien we wel pakjes Foremost melk in de schappen liggen. Hier blijkt echter ook geduchte concurrentie van andere merken. En plekken op deze schappen moeten blijkbaar "ingekocht" worden. Bij het bekijken van het pakje een leuke verrassing; er staat een foto van de vorige Farmer2Farmer missie op van Herman. Volgens Herman kan dit toch niet anders dan een negatieve invloed op de verkoop hebben.

Ook horen we hoe het programma gaat verlopen de komende weken. Naast het werk waar we voor komen (collega melkveehouders helpen) staat er ook weer een persconferentie op het programma. Belangrijk voor FC, maar bij mij niet favoriet... Vooral niet toen onze vrienden vertelden dat we een speciaal "kostuum" aankrijgen. Het kostuum van Herman was duidelijk; een shirt. Over dat van mij werd nogal geheimzinnig gedaan... Ik vertrouw het niet helemaal, als ze maar niet denken dat ik als Frau Antje over straat ga...

Het hotel waar we zullen verblijven is erg mooi. Huisjes met uitzicht op een heus watervalletje!
De eerste Thaise maaltijd is ook al weer achter de kiezen. Onze DDP vrienden hebben beloofd de mate van scherpe op te zullen bouwen en zich daar de eerste keer keurig aan gehouden! Aansluitend nog een nuttige presentatie gehad over Thaise melkveehouderij, cijfers, feiten en ontwikkelingen. Zo'n 18.000 melkveehouders in Thailand, dat is meer dan in Nederland!

Zo meteen nog een hapje avondeten en dan lekker slapen! Dat is mij gisteren in het vliegtuig niet gelukt, dus de oogjes worden wel heel zwaar. En dan morgen hopelijk lekker uitgerust de boer op!

• 01 Maart 2015 - 21:47

Liset:

Wat een avontuur, geniet van deze bijzondere tijd! en veel succes!
    n.b. Leuk om het via de reisverslagen een beetje mee te kunnen beleven.

• 02 Maart 2015 - 10:48

Bernadien Bakhuis:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Veel succes verder toegewenst!

• 02 Maart 2015 - 16:29

Betsy En Jan Veerbeek:

We schrijven hier hetzelfde als Bernadien: "Fijn dat jullie goed aangekomen zijn"!
    En een heel goede tijd daar toegewenst.

Betsy en Jan Veerbeek

• 03 Maart 2015 - 21:05

Harrie Kamphuis:

Mooi dat jullie goed aangekomen zijn.
    Succes met jullie missie.
    En geniet ervan het is en blijft een fantastische ervaring.
    Groet Harrie