Training eerste groep! - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Karin Toorn - WaarBenJij.nu Training eerste groep! - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

Training eerste groep!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

18 Juni 2014 | Indonesië, Lembang

2 geweldige trainingsdagen gehad bij coöperatie KPSBU!
Dag 1 eerst een meeting gehad met enkele directieleden en enkele leden van het hoofdbestuur. Het was goed om te horen dat deze training, maar vooral ook het verder uitrollen ervan onder meer veehouders, erg belangrijk voor ze was.
Daarna is Linda begonnen met een stukje herhaling van de training van vorig jaar, aan 6 melkveehouders en 6 extension workers (de buitendienst adviseurs) van de coöperatie. De veehouders hadden in meer of mindere mate het afgelopen jaar hun financiële data bijgehouden. Ze gaven zelf aan de data niet altijd consequent genoeg bijgehouden te hebben, omdat ze niet wisten wat ze ermee konden qua analyse.
Echter al bij de eerste case bleek dat ze prima zelf in staat waren met de data aan de slag te gaan! De opdracht was om in groepjes 2 scenario's uit te werken, het huidige financiële jaaroverzicht en 1 met een geplande wijziging. 2 groepjes (van een veehouder en buitendienst adviseur) presenteerden hun plan en kwamen met prachtige voorbeelden (bijvoorbeeld wat zijn de consequenties van een lening nemen om een extra koe te kunnen kopen?).
Ik heb kort wat verteld over waarvoor en hoe we thuis financiële data gebruiken en we hebben de veehouders vertrouwd proberen te maken met cash-flow. En natuurlijk konden we ze niet naar huis laten gaan zonder een beetje huiswerk ;-), opdracht was om een (simpel) cash-flow overzicht te maken van een heel jaar, om zo in kaart te brengen wanneer ze maanden hebben met onvoldoende inkomen om de familie te onderhouden en inzichtelijk te krijgen wanneer ze juist wat kunnen sparen.
Goede feedback ontvangen op de eerste trainingsdag!

Dag 2 was de dag van vooral veel oefenen! 's Ochtends begonnen met de presentaties van de cash-flow overzichten, wat ze echt super hadden uitgevoerd! Erg grappig om te zien dat ze de kleurtjes van het overzicht wat ik van onze thuis-situatie had laten zien als voorbeeld (o.a. rood voor de zware maanden) keurig hadden over genomen!
Daarna iets heel nieuws geprobeerd, de veehouders allemaal hun kosten en opbrengsten per liter uit laten rekenen, zodat we een bedrijfsvergelijking konden maken. Ik vond het best spannend, want je vraagt wel mensen om een deel van hun financiële gegevens openbaar te maken. We hadden van te voren wel gevraagd of veehouders hiervoor open zouden staan, maar om ook daadwerkelijk te zien dat je buurman betere opbrengsten heeft dan jij is andere koek.
Gelukkig viel het erg goed, had niemand problemen met openbaring van deze gegevens en waren ze enthousiast aan het discussiëren over de verschillen! Streekgebonden verschillen, maar vooral ook grote verschillen in voerkosten. Om het goede voorbeeld te geven had ik ook mijn gegevens opgenomen in het overzicht, grappig om ook die verschillen te zien!
Vanmiddag hebben we de veehouders opnieuw aan het werk gezet met een case, waarbij vooral inzichtelijk werd gemaakt dat het loont om te investeren in goede jongveeopfok. Jongveeopfok is een duidelijk verbeterpunt hier. Omdat er niet gelijk iets aan wordt verdiend, wordt er weinig in geïnvesteerd en zijn de dieren erg oud als ze voor het eerst een kalf krijgen. We hebben mooi inzichtelijk kunnen maken dat investering in jongvee zeker loont en daarmee 2 zaken prima kunnen combineren: praktisch kennis en de veehouders flink aan het rekenen gezet! Prachtig om te zien hoe ze hier vol overgave mee bezig gingen, met een grote lach op het gezicht! En ook erg mooi dat alle groepjes unaniem uitrekenden dat het loont om te investeren in jongveeopfok!
Vandaag wederom goede feedback op de training!

Verder veel vreugdepuntjes en ongemakjes van het verblijf in een vreemd land. Hoogtepunt is hoe ontzettend vriendelijk, leergierig en hardwerkend iedereen is. En dat met een vrolijke lach! Ongelooflijk hoe 1 van de medewerkers van Frisian Flag Indonesia iedere avond tot laat opnieuw aanpassingen in onze presentaties vertaalt naar het Bahassa (dat krijg je met 2 perfectionistische dames die toch iedere keer lastminute weer zaken willen wijzigen in hun presentaties ;-))
Ook het eten is prima, hoewel dat laatste ook al wel voor wat ongemak heeft gezorgd... En dan niet in de vorm van ziekte (gelukkig, hopen dat dat zo blijft..). Maar hier bij het hotel is geen restaurant in de buurt en we hebben geen auto (en als we die wel hadden, zou ik er ook niet in durven rijden, hoewel ik anders echt geen bangerd ben). En wat doen 2 mutserige Hollandse deernes dan, afhaal Macdonalds bestellen (ja, we weten het... kan ook eigenlijk niet), die vervolgens nooit kwam opdagen..
Gelukkig zijn Hein, een Nederlandse jonge melkveehouder die stage loopt bij een andere coöperatie op Java en de secretaris van die coop aangesloten bij de training. Zij verblijven in hetzelfde hotel en hebben wel een auto ;-) Ook heel fijn dat Hein al goed in de Indonesische kengetallen zit en zodoende kan helpen de cases nog meer op de praktijk van hier te richten.
De ringtones die de veehouders op de telefoon hebben zijn allemaal even lachwekkend (vooral veel beestengeluiden, miauwende katten enzo). Minder lachwekkend is de karaoke die ook vanavond weer op vol volume mijn hotelkamer ingalmt..

Morgen laatste trainingsdag bij deze coop, die (naast nog een praktische case) vooral gericht zal zijn op hoe deze financiële "studiegroep" nu verder kan en vooral ook hoe ze het geleerde verder uit kunnen rollen naar meer veehouders..
Morgen avond vertrekken we naar de volgende coöperatie en hopelijk kunnen we dit keer wel wat zien van de voetbal!

P.s. Het pinnen is gelukt! In de grote stad ging het bij Linda goed gelukkig.

• 18 Juni 2014 - 08:27

Marian:

Hoi Karin, wat een geweldig verslag, wij zijn iedere keer weer onder de indruk.
    En wat een bijzondere ervaringen.

• 18 Juni 2014 - 21:40

Lia Van Reisen:

Fijn dat de training positief ontvangen wordt. Wat het eten betreft; staan er geen eetkarretjes op straat waar de locals ook eten? Ik vind die overal ter wereld het meest betrouwbaar. En die karaoke-bars....oordoppen doen wonderen. Leuk om je verslag te lezen! Groet.

Verslag uit: Indonesië, Lembang

Indonesie

Adviesmissie voor Agriterra in Indonesië "Financial management" voor 2 coöperaties (KPSBU Lembang en KBSP Pangalengan) die melk leveren aan FrieslandCampina Indonesie (ofwel Friesian Flag Indonesia).
Doelstelling is om melkveehouders meer bewust te maken van en meer inzicht te geven in lange termijn consequenties van financiële beslissingen.
Deze missie is een vervolg op een eerdere missie in 2013, waarbij al diverse zaken aan de orde zijn geweest t.a.v. financieel management: financiële planning, budgetteren, verlies en winst rekening, etc. Allemaal op een heel praktische wijze ingestoken, met vooral interactieve workshops, waarbij de veehouders in groepjes zelf aan de slag moesten. Het afgelopen jaar hebben ze zelf financiële data bijgehouden en tijdens deze follow-up missie zullen we gaan bekijken hoe dit is gelopen en hoe we deze data, samen met de veehouders kunnen analyseren en welke conclusies en acties ondernomen kunnen worden om naar de toekomst toe beter onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

Ik ga de missie uitvoeren samen met Linda Veld, Manager Business Development bij FrieslandCampina. Zij heeft de financiële achtergrond, ik mag e.e.a. zo veel mogelijk vertalen naar de praktijk op het melkveebedrijf.

During the company assessment the lack of awareness of farmers of the long term effect of decisions taken was indicated. When money is needed or when the milk production of a cow is lower it can be decided to slaughter the cow to have directly money. Whether this is a good or bad decision depends on the financial situation of the farmer and the herd of cows. By slaughtering a cow no milk money can be earned nor reproduction of cows can become difficult. For this reason a training took place in June 2013 to give a group of about 20 farmers some knowledge and understanding of financial management. Aspects discussed during the 3 day training involved:
• Income and cost of a farm, including balance sheets and profit and loss statements (basics of financial management for the farmers, as much as possible tailor-made to their situation)
• How to budget for future cost and how to make a financial planning; including how to draft a budget, how to make decisions for short and long term and how to evaluate financial actions

The workshop was very interactive with smaller working groups and exercises during the training days. Also time was spend to get the picture what an extension worker and a farmer knows of financial management, what questions they have about financials and how they take decisions for the future. Aim of the training was to train some farmers and extension workers who will train other farmers.