Weekend update - Pasen bij 42 graden - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu Weekend update - Pasen bij 42 graden - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

Weekend update - Pasen bij 42 graden

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

31 Maart 2013 | Thailand, Lopburi

We hebben weer een fantastisch weekend gehad. Ayutthaya is een mooie oude stad met rijke geschiedenis.
We zijn zaterdag begonnen met een bezoek aan een floating market; de naam zegt het al, een markt rondom een water, waarbij veel koopwaar wordt aangeboden vanuit bootjes. Dit soort markten zijn overal in Thailand te vinden.
Allemaal aparte dingen gezien, er liepen diverse jonge geitjes en lammetjes (krijgen we toch nog een beetje een paasgevoel :-)). Voor 20 Baht (iets meer dan een halve euro) kon je deze dan een flesje geven. Ook vissen kon je een flesje geven. Natuurlijk wilde Evert-Jan dit uitproberen, dat leverde in ieder geval een paar leuke foto's op! Het lijkt ons nog wel goede business, misschien kunnen we dat thuis ook wel doen; voor een euro mag je de koeien een schepje brokken geven!
Daarna hebben we olifant gereden! Wat een ongelooflijke ervaring! In eerste instantie hadden we een beetje ponypark slagharen idee. Een rondje door de bak en afstappen maar weer... Maar dat bleek mee te vallen, het werd nog een aardige ronde door een nabij gelegen stukje land. De olifant waar Herman en ik op zaten was een vrouwtje van 20 jaar oud, de verzorgen was al 10 jaar met haar samen. Ongelooflijk hoe zo'n groot, sterk dier zich zo laat leiden door een klein mannetje. We mochten allebei ook nog een stukje op haar nek zitten, dat was helemaal bijzonder. Wel een ruw huidje! De begeleider liep op de grond en leidde de olifant met enkel stemgeluiden. Toen hij even later weer op wilde stappen tilde ze haar poot op, zodat hij omhoog kon klimmen, de olifant van Wim en Evert-Jan tilde haar begeleider zelfs op met haar slurf! Wat een machtige dieren. Na afloop werden ze lekker afgespoeld en verzorgd.
Daarna de floating market bekeken, veel kraampjes met vanalles en nog wat. Heb gezocht naar een hoedje, maar mijn hoofd is te groot voor de Thaise maatjes, daarnaast staat er niet, zoals gebruikelijk 1 man te wachten bij het shoppen, maar waren het er 6 ;-)
We hebben een voorstelling bekeken over de aanval van de Birmezen op Thailand in 1767. Tijdens deze aanval werd de stad grotendeels verwoest. Wel goed om ook wat van deze historie mee te krijgen.
Daarna (voor de verandering) heerlijk gegeten.
'S middags tijdens de heetste uurtjes even gerelaxt in het hotel en het zwembad uitgeprobeerd.
'S avonds hebben we een fietstocht gemaakt door Ayutthaya, de ruïnes van de oude tempels en paleizen bekeken (wat ervan over is na de eerder genoemde aanval van de Birmezen). Heel mooi om 's avonds te bekijken!

Zondag ochtend hebben we eerst bij de Nederlandse "nederzetting" vanuit de gouden eeuw gekeken, hier woonden destijds de Nederlandse handelaren en VOC leden. Erg interessant om te zien dat de Nederlanders en Thai vanuit de geschiedenis al een verband hebben en dat we niet de eerste Nederlanders zijn die kennis delen, ook vroeger werd dit al toegepast!
Daarna naar het zomerpaleis "Bang Pa-in Palace" vertrokken, vanuit de historie een pakeis van de koninklijke familie. Rond gecrost in een golfkarretje en weer ongelooflijk veel moois gezien.
Na het eten zijn we weer uit elkaar gegaan, dit keer wel in iets andere team samenstelling, zodat we onderling ook nog wat van elkaar kunnen leren.
Wim, Evert-Jan en Frans zijn naar Phimai vertrokken samen met de Thaise DDP adviseur Kom, Herman en ik zijn met Mawin naar Pattananikom gereden.
Voor ons was de rit niet zo lang, ca. 2 uur. Ik had vorige week Mawin al verteld dat we met Pasen o.a. chocolade eitjes eten. Onderweg verraste hij ons met een chocolade reep, met verontschuldigingen dat ze geen eitjes hadden in Thailand, maar dat hij toch een soort van Pasen met ons wilde vieren (Mawin behoort tot de 1% Christenen van Thailand). Wat een ontzettend lief gebaar! Dus toch nog een klein beetje Pasen, bij 42 graden C!
Het resort waar we inmiddels zijn aangekomen is een soort kruising tussen Centerparks en de Efteling, morgen als het weer licht is zal ik een foto maken van de "Hans en Grietje" huisjes waarin we verblijven.

• 31 Maart 2013 - 19:26

Peggy:

Fantastisch om je verhalen te lezen, ben benieuwd weer naar je volgende verhaal en naar de foto van je slaapverblijf!
    Geniet ervan..
    Groetjes uit het hele koude Nederland

• 31 Maart 2013 - 20:32

Klazien:

Karin, misschien hadden jullie door de chocolade wel meer pasen gevoel als wij. Ik heb meer een kerstgevoel. Leuk jullie te volgen en te horen hoe jullie ondanks de verschillen onze collega's daar kunnen adviseren. Nog een mooie zinvolle week toegewenst en willen jullie a.u.b. een deel van die 40 graden warmte mee nemen naar Nederland. Met de helft maak je ons al heel blij en wordt de overgang voor jullie niet zo groot :)
    Groet Klazien

• 01 April 2013 - 16:42

Robin:

Hee Karin, wat een boel gave verhalen! Nog een fijne laatste week en tot snel! Liefs, Robin