Sexy cows - 4e adviesbedrijf - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu Sexy cows - 4e adviesbedrijf - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Karin Toorn - WaarBenJij.nu

Sexy cows - 4e adviesbedrijf

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

30 Maart 2013 | Thailand, Ayutthaya

Het vierde adviesbedrijf was voor ons echt wat anders. 500 koeien(waarvan 320 melkkoeien) 7000 ha land waarvan 400 voor de koeien. Het was in ieder geval het grootste bedrijf wat leverde aan FC Thailand en waarschijnlijk ook wel 1 van de grootste bedrijven in Thailand.
De eigenaresse is een 86 jaar oude multimiljonair, die de koeien ziet als een soort huisdieren. 1 keer per 2 weken bezoekt ze het bedrijf en is iedereen in rep en roer. Wij hebben haar helaas niet ontmoet, we zijn toch wel nieuwsgierig geworden :-).
Op het bedrijf werken 53 mensen, voor het grootste deel Birmezen. Tijdens onze rondleiding komen er steeds meer mensen meelopen. Het kost even moeite, maar we komen er achter dat het management uit 4 personen bestaat: een algemeen manager, een assistent manager wiens hoofdtaak jongvee opfok is, een voedingsmanager en een veearts, die verantwoordelijk is voor vruchtbaarheid. Bij de laatste hebben we nog wel onze twijfels, iemand die kan insemineren wordt hier soms al een veerats genoemd.
De koeien worden super gehuisvest. In productiegroepen, op beton op afschot, met mestgangen er omheen. Op het beton liggen een aantal rubber matten, waar de koeien ook keurig op gaan liggen! De mestgangen worden 2 keer per dag geflushd en de mest weggeschoven, ook de ligbedden worden 2 keer per dag helemaal schoongemaakt. Ook het jongvee zag er super uit, mooie kalverhokjes, het doorhokken vond plaats op basis van borstomvang.
Het melken was een heel mooi gezicht, een 2 keer 16 stands visgraat, waarin continu 10 Birmezen aan het melken waren. En een hele groep die de koeien wasten voordat ze de melkstal ingaan (wassen betekent hier de hele koe afspoelen). Alle koeien werden keurig met schone doek voorbehandeld en de eerste stralen melk in een beker gemolken. Daarna werd het minder, ook hier weer flink namelken en totaal verkeerde instellingen van vacuüm en pulsatie. Het is lastig te begrijpen dat zelfs op zo'n groot bedrijf geen fatsoenlijk onderhoud wordt uitgevoerd aan de melkmachine. Gemiddelde productie per koe: 10 kg/ dag.
Dit is wel het eerste bedrijf met een koeltank! Het duurt na het melken wel 5 uur om de melk te koelen, maar toch!
Rantsoen bestaat uit veel krachtvoer, wat maïs achtige silage (ccm en cassave "ingekuild" in zakken) en rijstestro. De koeien zijn dus aardig dik, maar worden ondanks de relatief lage productie erg slecht drachtig. Ook zien we op dit bedrijf toch wel redelijk veel klauwproblemen.
Het valt ons op dat de 4 managers weinig met elkaar lijken te communiceren en ieder hun eigen ding doen. Verder wordt er vanalles geregistreerd op koe niveau, echter wordt er qua analyse niets met alle data gedaan.

De training op de tweede dag hebben we ook gericht op de 4 managers en niet op de werknemers, naar ons idee was daar de meeste winst te behalen. We hebben vooral geprobeerd ze onderling aan het praten te krijgen. Dat verliep in het begin best stroef, maar gaande de dag steeds beter. We hebben samen conditie gescoord van de koeien, mest bekeken, het rantsoen goed onder de lopen genomen en ook hier weer geadviseerd om meer hoogwaardig ruwvoer en eiwit te voeren. Ook in de melkstal wat verbeterpunten doorgenomen. Erg mooi dat de mannen steeds enthousiaster gaan meedoen en ook druk onderling beginnen te overleggen.
We komen erachter dat (te) dikke koeien in Thailand toch een soort "schoonheidsideaal" zijn, in advertenties, reclames en bladen staan altijd alleen dikke koeien. Het valt nog niet mee om de managers te doen inzien dat te dik niet altijd goed is en ook zo z'n weerslag heeft op vruchtbaarheid en klauwgezondheid. Om een beetje vergelijk te maken vraag ik de mannen van wat voor soort vrouwen ze houden, (natuurlijk in de hoop dat ze zullen zeggen slank ;-)) Het blijken sexy vrouwen te zijn, dat kan natuurlijk ook, daarom maar verteld dat koeien ook sexy moeten zijn dat een sexy koe goed gevoerd moet worden!
Tot slot hebben we het belang van data analyse doorgenomen, zeker voor een bedrijf van deze schaal en het Farm Compass ingevuld. Ze komen gelukkig alle 4 met goede punten die ze aan willen pakken, super weer!

'S avonds naar Ayutthaya gereisd, de oude hoofdstad van Thailand en daar Evert-Jan en Herman weer ontmoet. Die hebben ook prachtige verhalen en zelfs 40 boeren op de training gehad op vrijdag! Geweldig dat er zo veel animo is!
Nu weer een weekend toerist zijn, we zijn heel benieuwd wat we weer allemaal gaan meemaken!

• 30 Maart 2013 - 13:32

Daisha:

Wat een mooi verslag weer, fijn om zo op de hoogte te worden gehouden.
    Te dikke mensen worden ook als een ideaal gezien. Het betekent rijkdom. Als ik in Thailand ben, krijg ik vaak een baby in de hand 'geduwd'. Doordat ik dik ben, is dat voor hen het symbool dat de baby het later rijk krijgt. Dik zijn = rijkdom, dun zijn = armoede voor de Thai. Dus om te laten zien dat de koeien het goed hebben. moeten ze dik zijn. Het is voor hen ook een teken van gezondheid.
    Fijne Paasdagen en een mooie week voor de boeg toegewenst.
    Hartegroet, Daisha

• 30 Maart 2013 - 19:14

Gino:

Karin, wat kun je een goed verhaal schrijver. ( voor LTO Salland weten we je te vinden) Erg goed dat je direkt de slechte communicatie tussen de managers opvalt en mee aan het werk gaat. Erg grote verschillen met Nederland wat bedrijf en cultuur.
    Nu probeer je de boeren daar veel te leren maar kunnen we ook nog wat van hun leren.
    Mvg, Gino

• 30 Maart 2013 - 20:17

Piet :

Hallo, leuke verslagen schrijven jullie. We blijven jullie volgen. Ben zelf vorig jaar in West-Sumatra geweest daar werd ook rijststro gevoerd dat was bewerkt met ureum om te ontsluiten, de voedingswaarde te verhogen. Van dat rijsrstro heb ik een monster mee terug genomen naar Nederland, het onderzoek naar de voedingswaarde was te duur, jammer. Verder worden in West-Sumatra de koeien gevoerd met olifantsgras of sorgum maar ook vaak gras uit bermen. En wat gebeurt er met de mest? Bij hergebruik van de mest zijn er 7a8 voersnede's mogelijk. En zijn er ook silage's mogelijk van gras of mais? In West-Sumatra logeerde ik bij plaatselijke mensen, de eerste keer bij een gezin tegenover de moskee, de ander twee maal dat ik er was bij Benny een fotograaf en vanuit die twee plekken werd ik gehaald en gebracht, soms met een auto maar ook achter op de brommer. Voor mij was het een toptijd om daar te werken. Een paar week achter elkaar kwam ik geen westerse mensen tegen. Weer eens wat anders. Nog een leuke periode daar, hoop van jullie te zien of te horen, Piet Meindertsma

• 30 Maart 2013 - 22:22

Nine:

Nooit gedacht dat koeien sexy kunnen zijn.. .....
    Veel plezier dit weekeind, hoop dat je weer leuke dingen gaat zien en beleven, weer eens een andere manier om Pasen te vieren.
    Groetjes Nine

(in inderdaad je verhalen zijn leuk om te volgen!)